niedziela, 10 maja 2015

Żywioły

Lawiny nic nie zatrzyma. 

Cztery podstawowe żywioły wpływające na losy ludzkie, których znaczenie odkryto już w starożytności. W mocy żywiołów wiele kultur i filozofii odnajduje sens istnienia. Znano je już w starożytności od Grecji po Chiny. Jednak na dalekim wschodzie istniało 5 żywiołów: w Japonii 5 żywiołem niebo, w hinduizmie eter, a w Chinach uznawano drewno i metal zamiast powietrza. Żywioły występują niemal wszędzie. Wiąże się je z planetami, astrologia przypisuje żywioły do znaków horoskopu, nawet chiński horoskop każdemu zwierzęciu przypisuje żywioł.

Mnie zachwyciła doskonałość współistnienia żywiołów. Każdy żywioł ma moc tworzenia i moc niszczenia. Każdy z tych żywiołów tak naprawdę rodzi Życie. Przykładem może być chociażby nasionko. W ziemi wykiełkuje, woda umożliwia jego wzrost, powietrze przenosi jego owoce, a ogień oczyszcza i użyźnia glebę, aby mogło zostać zasiane. Ale żywioły potrafią również życie odebrać: powodzie, tornada, tsunami, pożary, osuwiska, lawiny. Żywioły też mogą się wzajemnie wspierać lub niszczyć. Powietrze wzmacnia ogień, natomiast woda i ziemia go gaszą. Tsunami to powiązanie powietrza i wody, zatrzymać je może ziemia. I patrząc się na cen cykl tworzenia i niszczenia stwierdzam, że matka natura naprawdę nie tworzy rzeczy niepotrzebnych, wszystko ma swoje miejsce i swoją rolę do spełnienia.

Życie człowieka jest z żywiołami powiązane, nie tylko fizycznie, ale też w sferze duchowo-umysłowej. To, że horoskopy powiązują znaki z żywiołami wcale nie tylko eteryczne czary-mary, ale ma głębsze znaczenie. I tak znaki ognia to: baran, lew, strzelec. Cechy charakterystyczne to: wysoka aktywność, szybkie reagowanie na bodźce, skłonność do ryzyka, odwaga, ekstrawertyzm. Mam bliskie osoby spod każdego z tych znaków i od siebie mogę dodać, że łączy je jeszcze niecierpliwość. Tak jak ogień: pali się szybko i gwałtownie, jest gorący i w bezpośrednim starciu można się oparzyć. I podobnie jest w relacjach z tymi osobami, kiedy ich emocje są gorące, najlepiej odczekać aż się wypalą i ich ogień zostanie ujarzmiony. Z żywiołem ziemi związane są: byk, panna, koziorożec. Cechy charakterystyczne to pragmatyzm, spokojne reagowanie na bodźce, konsekwencja, dążenie do stabilizacji. Z mojego osobistego doświadczenia, bo sama jestem panną i mam trzy bliskie koziorożce, powiem tak, zgadza się. Ziemia jest wyciszona i spokojna, często tłumi zamiast działać, cierpliwie podchodzi do piętrzących się wyzwań, podejmuje ich mniej, ale ze wszystkimi się mierzy do końca. Żywioł powietrza związany jest z rakiem, skorpionem i rybami. Cechy charakterystyczne to: empatia, emocjonalne podejście do bodźców, introwertyzm, unikanie otwartej konfrontacji, opiekuńczość, pesymizm, sentymentalizm, cierpliwość. Woda przenika przez przeszkody, potrafi być zarówno spokojna, jak i gwałtowna. Znam tylko jedną rybę, ale rozumiem chyba teraz lepiej jej postępowanie. Zawsze starała się łagodzić konflikty, działać dla dobra innych, zaniedbując swoje potrzeby i nie może z siebie wykrzesać optymistycznego widzenia przyszłości. I powietrze, czyli bliźnięta, waga, wodnik. Cechy charakterystyczne to: łatwość przystosowania się, optymistyczne podejście do życia, wielostronne podejście do bodźców, poczucie sprawiedliwości, tolerancja, towarzyskość. Wiatr figluje, podrywa z ziemi liście i bawi się z nimi, potrafi dostać się pod zapiętą kurtkę i ściągnąć kapelusz z głowy. Miałam w życiu doczynienia z dwoma wagami i rzeczywiście, były to osoby ciekawe, towarzyskie i nieco uparte. Nie łatwo poddawały się w starciu z problemami i zawsze szukały dobrego rozwiązania, umiejąc obronić swoje zdanie.

Chińskie żywioły również umieściłam pierwszy raz na mojej mapie marzeń. Wcześniej nie przykładałam wagi ani do symboli, ani do żywiołów, teraz postąpiłam zgodnie ze wskazówkami autorek Kompasu Marzeń. Subiektywnie stwierdzam, że w tych polach, w których moja mapa marzeń już zadziałała, umieszczenie żywiołów znacznie wzmocniło efekt. Mapa tak naprawdę działa na moją podświadomość, na moją pewność siebie i wiarę w moje możliwości. Wzmocniła moje pozytywne myślenie i przełożenie na równie pozytywne działania, nie tylko wobec innych, ale przede wszystkim wobec siebie. Mój astrologiczny żywioł, Ziemia jest zazwyczaj spokojna, ale kiedy lawina już ruszy, nic jej nie zatrzyma.

2 komentarze:

  1. W artykule wkradł się drobny błąd - powietrze powtarza się dwukrotonie, natomiast wody brak ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Żywioły są idealnym odwzorowaniem niektórych ludzi... i ich charakterów, zobaczcie też taki materiał archiwalny środowiskowy :) https://tiny.pl/wm9t1

    OdpowiedzUsuń